donderdag 10 oktober 2013

Dag 4: Verlengd verblijf op Bali

Wat een frustrerende dag was dit. Kennis gemaakt met Lion Air, zwaar favoriet voor slechtste vliegmaatschappij ter wereld. Kort gezegd: we zijn niet naar Flores gevlogen en zitten nog twee dagen op Bali.

Ik had een wat ongemakkelijk voorgevoel over onze fietsen, dat ze daar wellicht niet op gerekend hadden bij de incheck. Zover zijn we eigenlijk niet eens gekomen. Onze reisagent had geregeld dat we twee uur voor vertrek aanwezig waren. De vertrekhal voor binnenlandse vluchten was bepaald nog niet op het niveau van die van de buitenlandse vluchten. Achter de incheck balies lag de bagage hoog opgestapeld en af en toe verdween er wat door een luik naar buiten. De juffrouw had ons wel snel gevonden op haar computer maar toen begon het kastje-muur spel. Eerst kregen we min of meer te horen dat we te laat waren voor de incheck. Toen we dat niet accepteerden, kwam een andere dreumes weer met het verhaal dat deze vlucht ook geannuleerd was. Pogingen op managers te spreken liepen uit op 'wait here', schouderophalen en hulpeloos kijken. Van piepjonge medewerkers die aan hun eeste dag bij dit topbedrijf bezig waren viel weinig te verwachten, maar dat we voorgelogen werden was een stuk minder te pruimen. Ook dat vrijwel niemand zich verantwoordelijk voelde voor de situatie. Een poosje volhouden bij het ticket office - waarbinnen de chaos ook compleet leek - leverde op dat ons op een vlucht voor zaterdag wilde boeken en daarvoor laten betalen. Ja doei!

Uiteindelijk vonden we de enige medewerkster van Lion Air die zich verantwoordelijk opstelde en ging proberen wat voor ons te regelen. Ondertussen ook pogingen gedaan om Indonesia Travel in Nederland en zijn agenten in Indonesie in te schakelen, maar dat leverde ook niet veel verandering in onze situatie op. Tot overmaat van ramp hoorden we notabene een 'last call' voor het vliegtuig van Maumere. Onze conclusie is dat de vlucht gewoon overboekt was en wij te laat waren en daarom allerlei verschillende smoezen te horen hebben gekregen. Een flinke kater, lastig om schuldigen aan te wijzen. Dat wil zeggen: Lion Air heeft zijn zaakjes helemaal niet op orde, dat is wel duidelijk. Had Indonesia Travel ons moeten waarschuwen een uur eerder naar het vliegveld te gaan? Hadden we dat zelf moeten doen? Beetje wrange conclusie was dat we vandaag aan de goden overgeleverd waren ... en dat zijn er nogal veel op Bali. Hadden we vanmorgen hun toorn over ons afgeroepen toen we bij het laden van de fietsen op het offermandje op de hoteltrap gingen staan? Frustrerend is het in ieder geval. Uren later - het werd al bijna donker - heeft men ons naar een eenvoudig hotel nabij het vliegveld gebracht met een print van een ticket voor zaterdag. De fietsen staan op het vliegveld ergens in de buurt van het office van de manager die zich nooit heeft laten zien. Morgen gaan we dus maar een dagje excursie op Bali en hopelijk de dag erna wel vliegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten